Cum vedem? Prin ecrane.

  • 0

Cum vedem? Prin ecrane.

Category : Uncategorized

Trăim vremuri fără precedent, chiar dacă fiecare generație înaintea noastră a afirmat probabil același lucru! Datele problemei sunt noi, iar tehnologiile secolului XXI sunt fără precedent. Ne bucurăm de ceea ce ne oferă descoperirile care astăzi ne înconjoară la fiecare pas, fără să ne punem problema modului în care integrăm și utilizăm aceste tehnologii, în armonie cu capacitățile noastre fizice și mintale.

Expunerea îndelungată la computere, tablete, telefoane inteligente, precum și alte dispozitive electronice cu afișaj vizual pot obosi ochii, sau tulbura vederea, iar prin repetiție, pot duce la dezvoltarea sindromul vederii la calculator (CVS – Computer Vision Syndrome).

Ce este acest sindrom al vederii la calculator (SVC) și cum se manifestă?
Pe scurt, SVC se referă la problemele de vedere generate de expunerea îndelungată la dispozitivele digitale. SVC poate să se manifeste prin dureri de cap, tensiune la nivelul ochilor, dificultăți în focalizarea pe obiecte mai îndepărtate, dublarea imaginilor, dureri la nivelul oaselor sau mușchior gâtului, umerilor, spatelui, încheieturilor mâinilor, etc.

De ce se întâmplă acest lucru?

Vizionarea unui material pe ecranul unui computer sau pe ecranul oricărui dispozitiv digital este diferită de citirea unei pagini de hârtie care conține aceeași informație. Adeseori, literele de pe ecranul digital nu sunt la fel de precise sau clar definite comparativ cu cele tipărite pe hârtie, nivelul de contrast al literelor pe fundal este redus, iar prezența strălucirii și reflexiilor de pe ecran poate face vizualizarea dificilă. Probabil că și așa se explică faptul că cititoarele de cărți, în ciuda progreselor făcute de tehnologia incorporată în ecranele lor (vezi Kindle Paperwhite) și în ciuda multiplelor beneficii pe care le oferă, sunt încă concurate serios de cărțile tipărite. Apoi mai este mirosul cărților, pe care niciun dispozitiv digital nu-l poate suplini. Pentru plăcerea de a mirosi tomuri vechi sau noi, în limba engleză există acum un cuvânt: bibliosmia.

Dar să revenim la subiectul nostru: problemele oculare legate de dispozitivele digitale au devenit mult prea comune, frecvența lor fiind în creștere. Conform unui sondaj din 2015 realizat de The Vision Council, 65% dintre adulții americani au raportat simptome de oboseală digitală a ochilor. În lipsa studiilor care să ne ofere cifre clare, presupunem că nici România nu este departe de aceste realități, având în vedere felul în care arată situația când privim în jurul nostru pe stradă, sau în orice loc unde ieșim să ne plimbăm sau să socializăm, chiar și atunci când ne întâlnim cu prietenii, care sunt, din nefericire, într-o concurență continuă cu telefonul mobil.

Apoi, deoarece mulți dintre noi folosim computerele la locul de muncă, oboseala ochilor provocată de computere a devenit o plângere majoră legată de loc de muncă. Studiile arată că oboseala ochilor, precum și alte probleme legate de utilizarea computerului la muncă apar la 50-90% dintre cei care lucrează pe computer. Aceste probleme pot varia de la oboseală fizică, productivitate scazută și erori multiple, la anomalii minore, cum ar fi spasmul ochilor sau ochii roșii.

Iată 10 pași simpli pe care îi puteți urma pentru a reduce riscul de tulburări oculare și alte simptome comune ale sindromului vederii la calculator:

1. O dată pe an, mergeți la oftalmolog să faceți o testare aprofundată a ochilor și vederii;

2. Folosiți o iluminare adecvată în locul unde lucrați la computer; evitați lumina foarte puternică;

3. Reduceți pe cât posibil reflexiile strălucitoare;

4. Folosiți un monitor cu o rezoluție foarte bună;

5. Ajustați setările monitorului astfel încât să beneficiați de o experiență cât mai plăcută în fața computerului: luminozitatea, mărimea textului, contrastul, etc.

6. Clipiți cât mai des, astfel încât ochii să fie lubrifiați natural și să evitați senzația de ochi uscați;

7. Gimnastica ochilor: la fiecare 20 de minute, uitați-vă la minim 20 m distanță, timp de minim 20 sec.;

8. Luați pauze de la munca la calculator sau combinați activitățile, astfel încât să nu stați vreme îndelungată în fața computerelor;

9. Adaptați-vă spațiul de lucru astfel încât să fie cât mai confortabil;

10. Folosiți ochelari cu lentile adaptate lucrului la calculator, cum ar fi EyeZen: https://bit.ly/2exOMnn .

Orice vă ajută să reduceți oboseala ochilor ajută la prezervarea vederii în timp.


Leave a Reply